Brf Kusken är medlem i HSB

Historik om Körfältet

Bostadsområdet Körfältet var ursprungligen ett militärt övningsområde. Norrlands Artilleriregemente, A4, grundades redan 1893 och hade Körfältet som sitt övningsområde. Regementet som mestadels var utrustat med hästar hade sina exercispass just här.

När Norrlands Artilleriregemente blev motoriserat 1956 avskaffades hästarna och överflyttades till Fältjägarregementet I5. Detta innebar att stora markområden kunde nyttjas för andra ändamål.

Eftersom Östersund var en stad med stor bostadsbrist, blev Körfältsområdet ett naturligt område för bostäder.

De militära myndigheterna lämnade välvilligt ifrån sig området söder om Stuguvägen och gjorde det möjligt för Östersunds stad att kunna expandera.

Hela Körfältskomplexet kom att bestå av fyra bostadsrättsföreningar: Kusken, Krutvakten, Körfältets Centrum och Hovslagaren. Dessa är belägna på Taptogränd, Reveljgränd, Konstapelgränd, Krutvaktargränd och Hovslagargränd.

Rikshem äger hyresfastigheterna på Trossgränd, Batterigränd, Divisionsgränd och Stabsgränd. Här finns totalt 441 st hyreslägenheter. Alla gatunamnen inom området kom till efter militära beteckningar.

Sidan uppdaterad 2024-05-05